Every month I will be sharing one technique of
meditation. There will be original Sanskrut text, and English / Marathi commentary on the technique. I expect reader should not take it as just a piece
of information but practice the technique that suits him/her for at least one
month to further the spiritual quest.
| These 112
meditation techniques are the ultimate source for self realization |
विज्ञान भैरव
तंत्र
Vidnyan Bhairav
Tantra
श्री देव्युवाच
श्रुतं देव मया सर्वं
रुद्रयामलसम्भवम् |
त्रिकभेदमशेषेण
सारात्सारविभागशः ||
अद्यपि न निवृत्तो मे संशय: परमेश्वर |
किं रुपं तत्वतो देव
शब्दराशिकलामयम् ||
किं वा नवात्मभेदेन भैरवे
भैरवाकृतौ |
त्रिशिरोभेदभिन्नं वा किं वा
शक्तित्रयात्मकम् ||
नादबिन्दुमयं वापि किं
चंद्रार्धनिरोधिका: |
चक्रारुढमनच्कं वा किं वा
शक्तिस्वरुपकम् ||
परापराया: सकलम् अपरायाश्च वा पुनः |
पराया यदि तद्वत्स्यात् परत्वं
तद्विरुध्यते ||
नहि वर्ण विभेदेन देहभेदेन वा
भवेत् |
परत्वं, निष्कलत्वेन, सकलत्वे न तदभवेत् ||
प्रसादं कुरु मे नाथ नि:शेषं छिन्धि संशयम् |
भैरव उवाच
साधु साधु त्वया पृष्टं तन्त्रसारमिदं प्रिये |
गूहनीयतमं भद्रे तथापि कथयामि
ते |
यत्किञ्चित्सकलं रुपं भैरवस्य
प्रकीर्तितम् ||
---------
देवीने विचारले...
हे शिवा! तुझे खरे स्वरुप काय आहे?
हे अचंबित करणारे जगत काय आहे?
बीजाचे मूलतत्व काय आहे?
संसाररुपी चक्राच्या केंद्रस्थानी काय आहे?
नामरुपांच्या पलिकडे काय आहे?
नामरुपातीत अमृतत्वाची प्राप्ती शक्य आहे का?
कृपया माझे शंकानिरसन करा...
शिवाने उत्तरादाखल ११२
ध्यानतंत्रे सांगितली. ज्ञात-अज्ञात विश्वातील सर्व पंथसंप्रदाय,ज्ञानमार्ग यातील एक अथवा अधिक तंत्र पद्धतीद्वारा उत्पन्न झाले. भूत, वर्तमान तसेच भविष्य काळातील तत्त्ववेत्ते, प्रेषित यातील एक अथवा अधिक तंत्रपद्धतीचे फलस्वरुप आहेत.
---------
Devi Asks:
O Shiva, what is your reality?
What is this wonder-filled universe?
What constitutes seed?
Who centres the universal wheel?
What is this life beyond form pervading forms?
How may we enter it full, above space and time,
names and descriptions?
Let my doubts be cleared!
Now Shiva replies and describes 112 meditation
techniques. All the religions of the world, all the seers of the world,
have reached the peak through some technique or other, and all those techniques
will be in these one hundred and twelve techniques.
तंत्र ८
तयापूर्याशु
मूर्धान्तं भङ्क्त्वा भ्रूक्षेपसेतुना |
निर्विकल्पं मनः
कृत्वा सर्वोर्ध्वे सर्वगोदगमः ||
Then having filled the tip of moordha and crossed the bridge
between the eyebrows, the mind rises above all dichotomizing thought patterns
and omnipresence prevails.
Look at the center of the two
junctions of breath with devotion…
(Dharana of
thought patterns)
You can
treat your body either just a mechanism or a sinful, dirty object or miracle or
abode of divine. It depends on your attitude. Don’t treat it as object but a
temple and then you can even have devotion for breath. Look at the junction
when incoming breath turns to go out and outgoing breath turns to go in. Do all
the worldly activities with the attitude that you are doing it for divine
within you and you can bring different quality in every action you perform.
देह परमात्मारुपी
देवाचे मंदीर...
पूर्वसंस्कारांनुसार स्वतःच्या शरीराकडे बघण्याचा दृष्टीकोन भिन्न. शरीर म्हणजे केवळ यंत्र, शरीर म्हणजे पूर्वजन्मातील पाप-पुण्याचे फल, निसर्गतः मलिन पंचमहाभूतात्मक शरीर किंवा
शरीर हे आत्म्याचे निवासस्थान. सामान्य दैनंदिन व्यवहार करताना शरीरस्थ
परमात्म्याप्रती भक्तीभाव मनात जागृत झाल्यास कर्माप्रती तटस्थता शक्य. श्वासोच्छावासाकडे याच तटस्थतेने पहा. दोन श्वासामधील सूक्ष्म विरामाच्या अनुभूतीद्वारा आत्मानुभूती.
---------
No comments:
Post a Comment