Every
month I will be sharing one technique of meditation. There will be original
Sanskrut text, and English / Marathi commentary on the technique. I expect
reader should not take it as just a piece of information but practice the
technique that suits him/her for at least one month to further the spiritual
quest.
| These 112 meditation techniques are the ultimate source for
self realization |
विज्ञान भैरव तंत्र
Vidnyan Bhairav
Tantra
श्री देव्युवाच
श्रुतं देव मया सर्वं
रुद्रयामलसम्भवम् |
त्रिकभेदमशेषेण
सारात्सारविभागशः ||
अद्यपि न निवृत्तो मे संशय: परमेश्वर |
किं रुपं तत्वतो देव
शब्दराशिकलामयम् ||
किं वा नवात्मभेदेन भैरवे
भैरवाकृतौ |
त्रिशिरोभेदभिन्नं वा किं वा
शक्तित्रयात्मकम् ||
नादबिन्दुमयं वापि किं
चंद्रार्धनिरोधिका: |
चक्रारुढमनच्कं वा किं वा
शक्तिस्वरुपकम् ||
परापराया: सकलम् अपरायाश्च वा
पुनः |
पराया यदि तद्वत्स्यात्
परत्वं तद्विरुध्यते ||
नहि वर्ण विभेदेन देहभेदेन वा
भवेत् |
परत्वं, निष्कलत्वेन, सकलत्वे न तदभवेत् ||
प्रसादं कुरु मे नाथ नि:शेषं छिन्धि संशयम् |
भैरव उवाच
साधु साधु त्वया पृष्टं
तन्त्रसारमिदं प्रिये |
गूहनीयतमं भद्रे तथापि कथयामि
ते |
यत्किञ्चित्सकलं रुपं भैरवस्य
प्रकीर्तितम् ||
---------
देवीने विचारले...
हे शिवा! तुझे खरे स्वरुप काय आहे?
हे अचंबित करणारे जगत काय आहे?
बीजाचे मूलतत्व काय आहे?
संसाररुपी चक्राच्या
केंद्रस्थानी काय आहे?
नामरुपांच्या पलिकडे काय आहे?
नामरुपातीत अमृतत्वाची
प्राप्ती शक्य आहे का?
कृपया माझे शंकानिरसन करा...
शिवाने
उत्तरादाखल ११२ ध्यानतंत्रे सांगितली. ज्ञात-अज्ञात विश्वातील
सर्व पंथसंप्रदाय,ज्ञानमार्ग यातील एक अथवा अधिक तंत्र पद्धतीद्वारा उत्पन्न झाले. भूत, वर्तमान तसेच भविष्य
काळातील तत्त्ववेत्ते, प्रेषित यातील एक अथवा अधिक तंत्रपद्धतीचे फलस्वरुप आहेत.
---------
Devi Asks:
O Shiva, what is your reality?
What is this wonder-filled universe?
What constitutes seed?
Who centres the universal wheel?
What is this life beyond form pervading forms?
How may we enter it full, above space and
time, names and descriptions?
Let my doubts be cleared!
Now Shiva replies and describes
112 meditation techniques. All the religions of the world, all the seers
of the world, have reached the peak through some technique or other, and all
those techniques will be in these one hundred and twelve techniques.
---
तंत्र ११
कपलान्तर्मनो न्यस्य तिष्ठन्मीलितलोचनः |
क्रमेण मनसो दार्ढ्यात
लक्षयेल्लक्ष्यमुत्तमम् ||
Having closed eyes, and fixing the attention at the crown of the head,
gradually stabilize the mind and direct it towards the highest goal, which will
gradually become discernible.
Stop
the door of senses in the beginning of any feeling…
(Dharna on crown of head)
Stop
the breath and you can stop working of your senses. Imagine yourself as stone,
as a statue. You can witness your joys or sorrows as an observer. When you are
closed to the world, you are closed to your body and mind both as they are part
of this world. You can thrown back to your center in the state of non movement.
इंद्रियातीत अवस्थेद्वारा आत्मानुभूती...
पंचमहाभूतात्मक शरीर आणी त्याची इंद्रिये ही सभोवतालच्या विश्वाचे घटक, त्याद्वारा विश्वाची अनुभूती.
इंद्रियांचे कार्य
श्वासाशी निगडीत. श्वासरहित अवस्थेत इंद्रिये कार्यशून्य. शरीरात घडणार्या सूक्ष्म घटनांकडे तटस्थतेने पहाताना श्वासाचे नियमन करा. इंद्रियातीत अवस्थेद्वारा शरीरजन्य सर्व गोष्टींचे विस्मरण आणी त्यानंतर
आत्मनुभूती.
---------
No comments:
Post a Comment